Honza Brzák blog

Jak si vybrat PPC freelancera

Rozhodli jste se, že budete věnovat maximum času a energie tomu, co umíte nejlépe, tedy vlastnímu podnikání a na online marketing hledáte externího profesionála? Správné rozhodnutí. Podle čeho si ale freelancera či agenturu vybrat? V tomhle článku se pokusím dát stručný a přehledný návod.


Cena

Ano, cena je důležitá. Ne, nevybírejte si podle toho, kdo přijde s nejnižší nabídkou. To by se mohlo ve finále dost prodražit. Důvody jsou zřejmé; pokud někdo něco opravdu umí, nechá si to adekvátně zaplatit.

Přesto by cena ve vašem rozhodování měla hrát roli. Nejde o absolutní výši nabízené ceny, ale o její poměr k velikosti vašeho podnikání. Jinými slovy, pokud máte desetitisícové obraty měsíčně, pravděpodobně se vám nevyplatí investovat deset tisíc do experta, který tyto obraty zvedne o jednotky procent. Ne že by zvednutí obratu o jednotky procent nebyla dobrá práce. Jde o to, že v určitém objemu se to zkrátka nevyplatí.

Platba předem

Chce od vás externista peníze dopředu? Může to znamenat, že si není tak úplně jistý, jak budete spokojeni s výsledkem jeho práce, a chce se ujistit, že dostane zaplaceno dřív, než uvidíte, co udělal. Pokud po vás někdo chce zaplatit ještě dřív, než pro vás udělá nějakou práci, velmi doporučuji obrátit se na někoho jiného.

Reference

Zajímejte se o zkušenosti těch, kdo s daným freelancerem nebo agenturou už pracovali. Recenze na vlastním webu v sekci “Napsali o nás” budou samozřejmě výběrem toho nejlepšího, takže se určitě podívejte třeba i na recenze na Google, Seznamu atd. Můžete požádat také o kontakt na předchozí klienty a zeptat se na jejich zkušenost osobně.

Záruky

Před zahájením PPC kampaní je dobré si uvědomit, že žádný freelancer ani agentura neumí zázraky a že jejich práce je jen jedním z dílků do skládačky, jejímž výsledkem by měla být úspěšná kampaň. (Nejdůležitější z těch ostatních dílků je váš kvalitní produkt.) Pokud se kampaním nebude dařit, neznamená to automaticky, že PPC specialista dělá špatnou práci, ale rozhodně by za to měl přijmout nějaký díl zodpovědnosti a měl by vám mimo jiné dát včas vědět, že něco nejde podle plánu a že je potřeba nějaká akce, jako třeba úprava webu, sleva nebo i zastavení kampaní, pokud by vedly jen ke zbytečnému utrácení vašich peněz.

Obor

Musí mít specialista na online marketing nějaké zkušenosti s prací pro firmy přímo ve vašem oboru? Rozhodně je to jistá výhoda, ale není to nezbytně nutné. Velká většina zásad pro tvorbu dobré kampaně se dá úspěšně aplikovat bez ohledu na obor. Záleží na tom, jak moc je váš obor specifický. Pokud se jedná o vysoce specializovaný obor, stává se předchozí zkušenost specialisty s tímto specifickým sektorem cenným přínosem, protože umožňuje hlubší porozumění a přizpůsobení strategie konkrétním potřebám a výzvám daného oboru.

Transparentnost

Všechny kampaně by měly probíhat přes vaše účty pro reklamu. Vy za reklamy platíte a vy byste měli mít přímý přehled o tom, co se na vašich účtech děje. Není žádný rozumný důvod, proč by tomu mělo být jinak a pokud vám někdo bude tvrdit opak, je to velmi vážný důvod s takovým člověkem či agenturou nespolupracovat. I když se k tomu dostávám až skoro na konci, je to jedna z nejdůležitějších věcí a u seriózního PPC specialisty se jedná o naprostou samozřejmost.

Dosažené výsledky

Ptejte se na výsledky, kterých váš kandidát na spolupráci dosáhl v minulosti. Konkrétně. “Úspěšné kampaně” nejsou výsledek. Ptejte se jaké bylo PNO, jaké byly náklady, jaké tržby.

Zkušenosti a certifikace

Zkušenosti v oboru jistě hrají roli, takže pravděpodobně nebudete chtít, aby vaše kapmaně spravoval někdo, kdo s tím začal před půl rokem. Na druhou stranu je dobré si uvědomit, že svět online marketingu se velice rychle mění, takže to, že je někdo 10 let v oboru, nemusí být nutně zárukou kvality a sledování nejnovějších trendů. Jistým vodítkem můžou být i certifikace jako třeba Google Ads nebo Meta Blueprint. Jejich získání svědčí o určité úrovni znalostí a profesionality.

Závěr

Výběr toho pravého PPC specialisty pro váš business je komplexní záležitost a i když zvážíte všechny výše uvedené faktory, nakonec může být nejlepším vodítkem pro vaše rozhodování prostý fakt, jestli se vám s daným člověkem dobře spolupracuje. Je to něco, co z webových stránek a sociálních sítí daného člověka úplně nezjistíte, ale vzájemná důvěra a efektivní komunikace můžou být nakonec tím nejdůležitějším, co rozhodne o úspěchu či neúspěchu vašeho projektu.