Honza Brzák blog

Jak být vidět na internetu

Chcete být vidět na internetu? Máte malou firmu, nebo jste živnostník a tušíte, že by vám online svět mohl přinést nové zakázky? Nechcete, nebo nemůžete investovat do reklamy tisíce? Nevíte kde začít? Pak je tenhle článek právě pro vás.

Online marketing je sice komplexní obor, na který mají velké firmy zaměstnance na plný úvazek, nebo celá marketingové oddělení, první kroky ke zviditelnění svého podnikání online ale můžete udělat jednoduše sami. A nemusí vás to stát víc, než pár minut vašeho času.



Firemní profily

Prvním krokem bude vytvoření firemních profilů Google a Firmy.cz. Samotné profily jsou zdarma a díky nim se vaše firma bude zobrazovat ve vyhledávání nejen v Googlu a na Seznamu, ale i na Google mapách a na Mapy.cz. Můžete přidat fotky, kontaktní údaje, otevírací dobu a další informace. Na vašich profilech se budou zobrazovat také hodnocení od vašich zákazníků. I když už máte spoustu spokojených zákazníků, dost z nich si zpravidla svou spokojenost nechá pro sebe. Nezapomeňte je proto hodnocení sami požádat.

Webové stránky

Jednou z informací, které byste měli uvést na svém firemním profilu, je odkaz na vaše webové stránky. Pokud je ještě nemáte, měla by to být další věc, do které byste se měli na internetu pustit. Nebo spíš ta úplně první. Profily na sociálních sítích mohou sice vypadat atraktivně, ale nezapomínejte, že to, co máte na Facebooku, patří Facebooku. To co máte na vlastním webu, patří vám a vy máte obsah plně pod kontrolou.

Prvním krokem k vlastnímu webu je doména, něco jako mojesuperfirma.cz, kterou si zaregistrujete u některého z registrátorů. Největším v Česku je Wedos, na jehož stránkách si také můžete ověřit, jestli je vámi vybraná doména ještě volná. (Překvapivě zrovna mojesuperfirma.cz už volná není.)

Abyste měli svůj web kam umístit, budete potřebovat webhosting, také například u Wedosu, a redakční systém, mezi nejpopulárnější patří WordPress nebo Wix.

Co se týče obsahu, platí, že méně je více. Pokud s vlastním webem začínáte, bohatě stačí jednoduchá nabídka vašich produktů, nebo služeb, kontakty a informace o otevírací době.

Vlastní web tedy už máte a teď se podíváme na to, jak na něj přivést potenciální klienty.



Organické vyhledávání a SEO

V organickém vyhledávání se odkaz na váš web může zobrazit zdarma. Funguje to tak, že pokud uživatel zadá dotaz do vyhledávače, úkolem algoritmů je zobrazit k danému dotazu ten nejrelevantnější výsledek. Relevance je dána kombinací stovek faktorů, které mohou zahrnovat například informace o lokalitě uživatele, jazyku, který používá, typu zařízení atd.

Optimalizace pro vyhledávače (Search Engine Optimisation - SEO) pomůže k tomu, aby se vaše stránky zobrazovaly na vyšších pozicích. Nejzákladnější doporučení v tomhle směru je mít přehledně strukturované stránky s relevantním obsahem. Tím ale SEO zdaleka nekončí, je to proces v řádu měsíců a věnují se mu samostatní specialisté a firmy.

Zobrazení firemního profilu, a výsledků placeného a neplaceného vyhledávání:

Placená reklama a PPC

Spolu s organickými výsledky se ve vyhledávačích zobrazují i placené reklamy. Tady už bude potřeba něco investovat, ale nemusí to být nijak závratné částky. Reklamy ve vyhledávání fungují na principu platby za proklik (odtud název celého marketingového oboru PPC - Pay Per Click), to znamená, že za reklamu zaplatíte až ve chvíli, kdy na ni někdo klikne. Cenu si můžete sami nastavit, respektive nabídnete horní limit, kolik jste ochotni za proklik zaplatit a v případě zadání relevantního dotazu pak proběhne aukce těchto nabídek a podle jejích výsledků se zobrazí reklamy.

Kolik to bude stát?

Dobrá zpráva: Cílem vyhledávačů je nabídnout uživatelům ty nejlepší výsledky vyhledávání (jinak by v nich nikdo nevyhledával), takže nejvyšší prioritu v aukci nemá nabízená cena, ale právě relevance vyhledávacího dotazu. Jinými slovy, pokud nabízíte velmi specifickou službu, kterou bude váš zákazník hledat na internetu, je velká šance, že se vaše nabídka zobrazí vysoko a proklik vás bude stát doslova pár korun.

S vyhledávací reklamou doporučuji začít v systému Sklik, který vaše reklamy zobrazí při vyhledávání na Seznam.cz. Google Ads je obdobný systém pro vyhledávání v Googlu. Sklik mi přijde pro začátek přehlednější, takže začněte raději s ním a Google Ads pro vás potom bude hračka.

Po založení účtu v Skliku budete vyzváni k vytvoření první reklamy, začněte kliknutím na “Chci přivést nové zákazníky do mé prodejny” (reklamou ve vyhledávání) a systém vás celým procesem provede krok za krokem. Až se dostanete k platbě, můžete zadat nulovou částku, pokud z nějakého důvodu v tuto chvíli platit nechcete. Reklama se tak sice nebude zobrazovat, ale zůstane uložená a můžete se vracet k jejím úpravám.

Tohle je opravdu jen začátek. Pokud se chcete PPC věnovat do hloubky, doporučuji si nastudovat nápovědu Skliku, Akademii Sklik, nápovědu Google Ads projít si kurzy v Digitální garáži od Googlu.



E-mailing

Další cestou, jak o sobě dát vědět online je e-mailing. Vypadá to na první pohled jednoduše - prostě rozesíláte nabídky mailem a nic vás to nestojí. První pohled do vaší vlastní emailové schránky vám ale napoví, že tak jednoduché to nebude. Emailů je tolik, že není jen tak, vytvořit sdělení, které zaujme (pokud tedy neskončí rovnou ve spamu). E-mailing má i tak potenciál přinést dobré výsledky, vyžaduje to ale kvalitně napsané texty, konzistentní strategii a ve většině případů se neobejdete bez nějakého nástroje na automatizaci. Jeden z nejznámějších je Mailchimp, z českých řešení můžete použít například Ecomail, nebo vyzkoušejte rozšíření pro gmail Gmass. Nezapomeňte, že nikomu nemůžete posílat reklamní maily bez jeho souhlasu.

Sociální sítě

Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube, TikTok… Je pravda, že pokud na nich nejste, nemáte v online světě šanci? Ano i ne. Jakkoli mají sociální sítě obrovský potenciál oslovit velké množství uživatelů, jejich správa může být dost časově náročná a vyžaduje mimo jiné pravidelné postování kvalitního obsahu. Pokud je to zároveň váš koníček a tvořit obsah vás baví, tak super. Pokud ale cítíte, že na to nemáte čas a energii, můžete si najmout profesionála třeba na navolnenoze.cz. Dobře ale zvažte, jestli jsou sociální sítě zrovna pro vaše podnikání opravdovým přínosem, nebo jestli na nich jste jen proto, že máte pocit, že byste měli.



Influencer marketing

Využívá vlivných lidí k propagaci vaší značky nebo produktu. Výhodou je, že influenceři mají u svých sledujících vysokou důvěru, takže propagace vaší značka, nebo produktu je velmi efektivní. Influencer marketing není jen pro obří firmy spolupracující s velkými hvězdami. I s malým rozpočtem můžete navázat efektivní spolupráci s některým z influencerů s relativně menším počtem sledujících. Influencery pro spolupráci můžete oslovit buď přímo na příslušných platformách, nebo využít služeb agentury; největší v Česku je Lafluence, která vám pomůže s výběrem influencera podle vašeho rozpočtu a zaměření.

Shrnutí

Pokud chcete udělat něco pro zviditelnění svého podnikání na internetu, tak vlastní web a firemní profily jsou určitě základ. Ostatní kanály volte podle druhu vašeho podnikání a vašich finančních a časových možností. A pokud se pustíte třeba do PPC kampaní a nebudete vědět, jak dál, nebo budete potřebovat třeba jen poradit, určitě mě neváhejte kontaktovat a rád vám pomůžu.